logo blank_gr mail
slide1 slide2 slide3 slide4 slide5 slide7 slide8 slide9
Ανακοινώσεις  

Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΚΑΛΛΗ

Κινητήρια δύναμη στη γλυπτική εγκατάσταση του Κυριάκου Καλλή, αποτελεί το κεφάλι ταύρου, στο οποίο , σχεδόν ως διά μαγείας, ο καλλιτέχνης έχει εμφυσήσει κάτι απ’ την ίδια τη ψυχή και το σώμα του. Σε μιαν ακατάπαυστη πάλη με την πέτρα, ψυχή τε και σώματι, κάτω απ’ τον καυτό καλοκαιριάτικο ήλιο, κατάφερε να διαποτίσει τον ταύρο με τον ιδρώτα της δημιουργικής του έξαρσης και αγωνίας, μεταγγίζοντάς του λογική, απορία και συναίσθημα. Μέσα από μιαν αμφίδρομη σχέση αλληλεπίδρασης ο ταύρος εξανθρωπίζεται αποκτώντας την έκφραση και τα χαρακτηριστικά του καλλιτέχνη, στον οποίο ενσταλάζει με τη σειρά του μιαν υποψία ζωόμορφης οπτασίας.

Ο ταύρος γίνεται - καθόλου τυχαία - κυρίαρχο στοιχείο στη θεματική του Κυριάκου Καλλή, που γνωρίζει την απειροελάχιστη λεπτομέρεια της ανατομίας και της συμπεριφοράς του, μεγαλωμένος καθώς είναι στο Δάλι σε οικογένεια με κύρια ενασχόληση την εκτροφή ταύρων.

Στη φόρμα του καλλιτέχνη απενεργοποιούνται μνήμες παιδικών βιωμάτων απ’ τα ειδώλια και αρχέτυπα μικρογλυπτά που απλόχερα του χάριζε η γη του αρχαίου Ιδαλίου για να συντροφεύουν το παιχνίδι του. Η ζωντάνια κι η ορμή π’ αναβλύζει απ’ τα μικρογλυπτά της νεολιθικής και χαλκολιθικής εποχής διαχέεται πέρα ως πέρα στο έργο του Κυριάκου Καλλή. Συναντάται με το σύγχρονο εξπρεσιονισμό, την αφαιρετική, υπερβατική απλότητα του Brancusi και τον απόκρυφο, υπαρξιακό συμβολισμό του Marini στη διαμόρφωση ενός προσωπικού, ιδιαίτερου εικαστικού ύφους. Σ’ αυτό οι ζωόμορφες παρουσίες δεν αποτελούν αυτοσκοπό της γλυπτικής διαδικασίας, αλλά λειτουργούν σ’ ένα επίπεδο φιλοσοφικό ως σύνεργα για πνευματική αναζήτηση και επίλυση υπαρξιακών προβληματισμών.

Η μορφή του ταύρου αποτελεί τον άξονα στην εγκατάσταση που ο καλλιτέχνης έχει συνθέσει σ’ ένα απλόχωρο παρτέρι γρασιδιού στην παραλιακή επίχωση. Με μιαν ανθρωπόμορφη γλυκύτητα στα χαρακτηριστικά - τα μάτια, το κούτελο, το πιγούνι, τη μουσούδα και τ’ αυτιά - ο ταύρος αντικρύζει τη θάλασσα απορροφώντας τεράστια αποθέματα απ’ την ορμή των κυμάτων της. Αντλεί συνάμα κι εκπέμπει μιαν ακατάσχετη ενέργεια μέσα απ’ τα έγκατα της γης, όπου βρίσκεται σ’ άμεση επαφή εναποθετημένος.

Σαν ένας σύγχρονος στοχαστής, ο καλλιτέχνης ταυτίζεται με τον ταύρο, σύμβολο του πάθους, της γης, των γενετήσιων ενστίκτων και της γονιμότητας. Λειτουργώντας με το συναίσθημα αφουγκράζεται τους κραδασμούς της φύσης και με τη διαίσθηση παρατηρεί τα σημάδια των καιρών. Μετατρέπεται σε μάγο που προμηνύει, εντοπίζει οιωνούς και ατενίζει τη νέα χιλιετία.

Η γλυπτική δημιουργία διοχετεύεται σε μια σταυρόσχημη κατασκευή που στην υφή της συνδυάζει τη γήινη στιβαρότητα της πέτρας και την ανάλαφρη αέρινη ελατότητα της λάμας.

Το πέτρινο κεφάλι του ταύρου στην κορυφή της σύνθεσης στέλνει το διαπεραστικό του βλέμμα προς τη θάλασσα, ακολουθώντας την οριζόντια πορεία της λάμας, που εκτείνεται μπροστά του ως η επίγεια περιπλάνηση. Μέσα από τον πέτρινο θόλο του χριστιανισμού, η εγκόσμια διαδρομή ξεχύνεται στην υδρορροή, που θα την οδηγήσει στη μέθεξη με τη θάλασσα και την αιωνιότητα. Σύνεργο, το πέτρινο αμόνι της χειρωνακτικής παραγωγής του ΄Ηφαιστου και της πνευματικής εφευρετικότητας του Προμηθέα, που είναι η πεμπτουσία της ανθρώπινης ύπαρξης: η δημιουργία. Η κάθετη, καμπυλωτή λάμα είναι η άλλη διαδρομή, η περιδιάβαση στον ουρανό. Στη μια της άκρη, ορθώνεται ένας ανατολίτικος ναός από πέτρα, που με τη μορφή γυναικείου στήθους, παραπέμπει σχεδόν συνειρμικά στην Ινδία, σ’ ένα υπερβατικό ταξίδι του νου και των αισθήσεων. Στην άλλη άκρη, η πέτρινη πύλη, δείχνει το δρόμο για την απογείωση μακριά απ’ τον πεπερασμένο κόσμο.

Ο Κυριάκος Καλλής και η μορφή του ταύρου σμίγουν στο ρόλο ενός μέντιουμ που αγωνιά να επικοινωνήσει με τις εγκόσμιες φωνές των στοιχείων της φύσης, να μεταδώσει και να μοιραστεί τους υπερκόσμιους προβληματισμούς του.

Υποκατάστατο της θάλασσας, ως αστείρευτης πηγής πνευματικότητας, στη μέχρι σήμερα πορεία του καλλιτέχνη υπήρξε ο ιχθύς, που πλάι στο γήινο ταύρο αποτέλεσε αναπόσπαστο στοιχείο στο ζωόμορφο συμβολισμό της δουλειάς του.

Εδώ, η συμμετοχή της ίδιας της θάλασσας ως ζωτικού μέρους της σύνθεσης χαρίζει στον Κυριάκο Καλλή μια μοναδική, ίσως ανεπανάληπτη στιγμή εικαστικής ολοκλήρωσης, που καθιστά αχρείαστη τη γλυπτική παρουσία του ιχθύος ως λειτουργικού μέρους του έργου.

Εν τέλει, η εγκατάσταση στον παραθαλάσσιο χώρο της επίχωσης λειτουργεί ως σκηνικό, όπου αναμένει κανείς πως, από στιγμή σε στιγμή, θα παιχτεί ένα τελετουργικό, διαχρονικό δρώμενο, μια δοξολογία στο σύμπαν και την οικουμένη.

ΝΑΤΙΑ ΑΝΑΞΑΓΟΡΟΥ


   
Η δημιουργία του Κυριάκου Καλλή διοχετεύεται σε μια σταυρόσχημη κατασκευή, που στην υφή της συνδυάζει την ανάλαφρη, αέρινη ελατότητα της λάμας και τη γήινη στιβαρότητα της πέτρας.

    
Στη φόρμα του απενεργοποιούνται μνήμες παιδικών βιωμάτων απ’ τα ειδώλια και αρχέτυπα μικρογλυπτά, που απλόχερα του χάριζε η γενέτειρα γη του Αρχαίου Ιδαλίου για να συντροφεύουν το παιχνίδι του.

   
Αξονα στη γλυπτική εγκατάσταση αποτελεί το κεφάλι ταύρου, που σε μιαν ακατάπαυστη πάλη με την πέτρα, ψυχή τε και σώματι, ο καλλιτέχνης καταφέρνει να διαποτίσει με τον ιδρώτα της δημιουργικής του έξαρσης και αγωνίας, μεταγγίζοντάς του λογική, απορία και συναίσθημα.

   
Σαν ένας σύγχρονος στοχαστής, ο Κυριάκος Καλλής ταυτίζεται με τον ταύρο, σύμβολο του πάθους και της γης, που αντικρύζει τη θάλασσα, πηγή πνευματικότητας, απορροφά τεράστια αποθέματα απ’ την ορμή των κυμάτων της, παρατηρεί τα σημάδια των καιρών, προμηνύει, εντοπίζει οιωνούς και ατενίζει τη νέα χιλιετία.

 
Ο καλλιτέχνης και η μορφή του ταύρου σμίγουν στο ρόλο ενός μέντιουμ που αγωνιά να επικοινωνήσει με τις εγκόσμιες φωνές των στοιχείων της φύσης, να μεταδώσει και να μοιραστεί τους υπερκόσμιους προβληματισμούς του.


Εν τέλει, η γλυπτική εγκατάσταση λειτουργεί ως σκηνικό, όπου αναμένει κανείς πως, από στιγμή σε στιγμή θα παιχτεί ένα τελετουργικό δρώμενο, μια δοξολογία στο σύμπαν και την οικουμένη.

  
Οι Κύπριοι φοιτητές καλών τεχνών Παναγιώτης Παναγή και Ανδρέας Φασουλίδης εργάζονται ως βοηθοί του Κυριάκου Καλλή.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ - ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΑΛΛΗΣ

1960 Γεννήθηκε στο Δάλι όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα

 

Σπουδές

 

1982-1988 Ακαδημία Καλών Τεχνών, Πράγα, με κρατική υποτροφία

 

Ομαδικές Εκθέσεις

 

1990 “Προοπτική και μέλλον”, Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα

και Πύλη Αμμοχώστου, Λευκωσία

 

1991 “Ο Κυπριακός Αγώνας”, Πύλη Αμμοχώστου, Λευκωσία

και Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα

“΄Εξι νέοι καλλιτέχνες”, Γκαλερί Κ, Λονδίνο

“Ευρωπαϊκός διάλογος”, Πανευρωπαϊκή ΄Εκθεση

Bochum, Γερμανία

Παγκύπρια ΄Εκθεση Ε.ΚΑ.ΤΕ., Πύλη Αμμοχώστου, Λευκωσία

 

1993 9ο Διεθνές Συμπόσιο Χόρζιτσε, Τσεχία

 

1994 “Γαία - Αφροδίτη”, Πανελλήνιο Συμπόσιο,

Εργαστήρι Πύλης Αμμοχώστου, Λευκωσία

 

1995 “Εικαστικό Οδοιπορικό”, Αγορά Αγίου Ανδρέα, Λευκωσία

 

1997 Παγκύπρια ΄Εκθεση του Ε.ΚΑ.ΤΕ. στο χώρο της Κρατικής

΄Εκθεσης

“Αλατζά Ιμαρέτ”, Θεσσαλονίκη

 

1997-1998 “Μνήμες και σύγχρονοι δρόμοι της κυπριακής πλαστικής”,

Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και

Πολιτισμού και Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Ευρώπης “Θεσσαλονίκη ‘97”

 

1999 Ατομική ΄Εκθεση, Γκαλερί Αργώ, εισαγωγή με δρώμενο

τελετουργικό από τον καλλιτέχνη

 

Διακοσμητικές Συνθέσεις

 

1990 Φιλοτέχνηση του έργου “Πύθων”, το σύμβολο της Ιατρικής,

Πολυκλινική Ευαγγελίστρια, Λευκωσία, Κύπρος

 

Μνημεία - Ανδριάντες

 

1991 Μνημείο του στρατιώτη Χαράλαμπου Χαραλάμπους, Αθηαίνου

 

1994 Ανδριάντας του ήρωα της Ε.Ο.Κ.Α. Χαράλαμπου Πεττεμερίδη,

Πάρκο Χαράλαμπου Πεττεμερίδη, Στρόβολος

 

Διακρίσεις

 

1995 Τρίτο Βραβείο στο Διαγωνισμό για Φιλοτέχνηση έργου

στο τέρμα της οδού Λήδρας στη Λευκωσία

 

 

 
epohi