logo blank_gr
slide1 slide2 slide3 slide4 slide5 slide7 slide8 slide9
Εκδηλώσεις
Ανακοινώσεις

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΚΥΜΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΔΙΚΕΦΑΛΟΥ

Το Πολιτισμικό Κύμα, η γλυπτική μετάφραση της ενέργειας των κυμάτων και του φορτίου των ρευμάτων μιας θάλασσας φουρτουνιασμένης, που ξεβράζει πολιτισμούς μα και κατακτητές, μέσα από τους αιώνες, αποτελεί το ανάθημα του Κώστα Δικέφαλου στη θάλασσα της Λεμεσού. Μια σπονδή ευχαριστίας και εξιλέωσης προς το υγρό στοιχείο που ορίζει τη μοίρα του τόπου, στο σταυροδρόμι των εθνών και των ηπείρων.

Ασφυκτιώντας στα πλαίσια της εύκολης, δοκιμασμένης λύσης, ο Ζακυνθινός καλλιτέχνης, με το επαναστατικό εφτανησιακό ταμπεραμέντο, αναζητεί την περιπέτεια εκείνη με την ύλη, που σαν εικαστικό τοτέμ θα δέσει με την όλη δυναμική του χώρου και τη ψυχοσύνθεση του κόσμου του. Το Πολιτισμικό Κύμα, ως εννοιολογική σύλληψη ενός πολιτισμικού ελληνισμού, που επιβιώνει στα χτυπήματα και στο πείσμα των καιρών, περνά στα έγκατα της ύλης ως ενέργεια και ξεχύνεται προς τα έξω για να μετουσιωθεί σε έργο τέχνης. Οι δύο τεράστιοι ογκόλιθοι, που εκτείνονται στα εξήμισυ μέτρα, αποτελούν τον πιο σθεναρό και μάχιμο αντίπαλο, που ο Κώστας Δικέφαλος κατάφερε να εντοπίσει ανάμεσα στον πορόλιθο της Λεμεσού, διασφαλίζοντας ότι η μάχη που θα δώσει με την ύλη θ’ αποτυπώσει τη σκληρή, άνιση και παρατεταμένη αντίσταση, που έδωσε μέσα στο χρόνο κι εξακολουθεί να δίνει ο ελληνισμός της Κύπρου με την κουλτούρα, τη θρησκεία και τη γλώσσα των αλλεπάλληλων κατακτητών.

΄Εξοχος γνώστης των δυνατοτήτων του υλικού του, καταφέρνει μέσα από μιαν άγρια πάλη να το καθυποτάξει εν τέλει, για ν’ απελευθερώσει μέσα απ’ τους ογκόλιθους μια φόρμα αιχμηρή που αναδύει πόνο και οδύνη για τα πιο καίρια και μοιραία πλήγματα που δέχεται στην ιστορία του ο ελληνικός πολιτισμός με την τουρκική κατοχή στη βόρεια Κύπρο.

Επιλέγοντας τη σπείρα ως κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία του, ο Κώστας Δικέφαλος δίνει μια μορφή αρσενική, δυναμική, που αναπτύσσεται καθ’ ύψος για να δηλώσει την άρνηση συμβιβασμού, την επιβίωση και την πορεία προς μια συνεχή εξέλιξη.

Επιδέξιος λαξευτής, ο καλλιτέχνης μετατρέπεται σε μάγο της θάλασσας για να διοχετεύσει στα σπλάχνα της πέτρας έναν περιστροφικό ρυθμό που αντιγράφει την κυκλική ορμή του κύματος και την περιέλιξη του κοχυλιού.

Η επιμήκυνση της φόρμας, σε οκτώ πλαστικά αυτοτελείς σπειροειδείς οντότητες, πολλαπλασιάζει τις διαστάσεις του έργου με την κινητικότητα ενός ζωντανού οργανισμού, καταξιώνοντάς το μνημειακά ως κολοσσιαίο. Οι προσταγές του ήλιου, έρχονται στη συνέχεια να υποβάλουν τις ραβδώσεις εκείνες στις κοίλες και κυρτές επιφάνειες, που ως υποδοχές φωτός θ’ αναδείξουν στο έπακρο τις εντάσεις που προκαλεί η διαρκής εναλλαγή κι αντιπαλότητα ανάμεσα στη μάζα και το κενό.

Με τη λιτή μονολιθικότητας μιας φόρμας αρχαϊκής, πυκνής, σχεδόν πρωτόγονης, ο Κώστας Δικέφαλος επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την προσήλωσή του στην περιεκτικότητα της αιγυπτιακής και της κυκλαδίτικης τέχνης, την οποία συναντά ξανά με απόσταση χρονικής στιγμής στο μεγάλο του δάσκαλο, τον Brancusi.

Τοποθετημένο καθώς είναι, σε σημείο περίοπτο, επάνω στην προβλήτα, το έργο ξεπροβάλλει ως σήμα κατατεθέν του χώρου στο ανατολικό άκρο της παραλιακής επίχωσης.

΄Ενα γλυπτό, προορισμένο να διεγείρει τις αισθήσεις, να προκαλέσει απορία στους λουόμενους στο βάθος, μα και στους διερχόμενους της παραλιακής λεωφόρου, ζητώντας ν’ αποκαλυφθεί μέσα απ’ τη δυσνόητη, ανοίκεια φόρμα του. Προσκαλεί το θεατή να διαβάσει το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο του σχήματός του, όπως αυτό ενυπάρχει στην κοφτή γραμμή των πυραμοειδών του όγκων, που τέμνουν σαν μαχαιριά τον ορίζοντα, γεμίζοντας τα διάκενα από σύμπαν και θάλασσα. ΄Ενας ορθογώνιος, ακέραιος πολιτισμικός ελληνισμός επιβάλλεται στο πολυεθνικό και πολυπολιτισμικό μωσαϊκό ντόπιων και ξένων που καθημερινά περιστοιχίζει το έργο, εισχωρεί στ’ ανοίγματα του κι ακουμπά στις γωνιές του.

Το Πολιτισμικό Κύμα του Κώστα Δικέφαλου αποκτά έτσι μια ξεχωριστή επικαιρότητα. Γίνεται μνημείο αντίστασης, αφιερωμένο στην Κύπρο, την ιστορία και τον πολιτισμό της, που σμίγοντας με τη στιβαρότητα των βράχων, αντιτάσσει την παρουσία του αντίκρυ στο λιμάνι των εισβολέων και των προσκυνητών.

ΝΑΤΙΑ ΑΝΑΞΑΓΟΡΟΥ


   
Οι δύο τεράστιοι ογκόλιθοι αποτελούν τον πιο σθεναρό και μάχιμο αντίπαλο, που ο Κώστας Δικέφαλος κατάφερε να εντοπίσει ανάμεσα στον πορόλιθο της Λεμεσού, διασφαλίζοντας ότι η μάχη που θα δώσει με την ύλη θ’ αποτυπώσει τη σκληρή, άνιση και παρατεταμένη αντίσταση, που έδωσε μέσα στο χρόνο κι εξακολουθεί να δίνει ο ελληνισμός της Κύπρου με την κουλτούρα, τη θρησκεία και τη γλώσσα των αλλεπάλληλων κατακτητών.

   
Μέσα από μιαν άγρια πάλη καθυποτάσσει εν τέλει το υλικό του για ν’ απελευθερώσει μέσα απ’ την πέτρα μια φόρμα αιχμηρή, που αναδύει πόνο και οδύνη για τα πλήγματα που δέχεται ο ελληνικός πολιτισμός με την τουρκική κατοχή στη βόρεια Κύπρο.

   
Ο καλλιτέχνης μετατρέπεται σε μάγο της θάλασσας για να διοχετεύσει στα σπλάχνα της πέτρας έναν περιστροφικό ρυθμό που αντιγράφει την κυκλική ορμή του κύματος και την περιέλιξη του κοχυλιού.

   
Επιλέγοντας τη σπείρα ως κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία του, δίνει μια μορφή δυναμική που αναπτύσσεται καθ’ ύψος για να δηλώσει την άρνηση συμβιβασμού, την επιβίωση και την πορεία προς μια συνεχή εξέλιξη.


Επιλέγοντας τη σπείρα ως κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία του, δίνει μια μορφή δυναμική που αναπτύσσεται καθ’ ύψος για να δηλώσει την άρνηση συμβιβασμού, την επιβίωση και την πορεία προς μια συνεχή εξέλιξη.

 
Η επιμήκυνση της φόρμας ακολουθεί μια διαρκή εναλλαγή κι αντιπαλότητα ανάμεσα στη μάζα και το κενό, ανάμεσα σε κοίλες και κυρτές επιφάνειες.


Τοποθετημένο καθώς είναι, σε σημείο περίοπτο, επάνω στην προβλήτα, το έργο ξεπροβάλλει ως σήμα κατατεθέν του χώρου στο ανατολικό άκρο της παραλιακής επίχωσης. Γίνεται μνημείο αντίστασης, αφιερωμένο στην Κύπρο, την ιστορία και τον πολιτισμό της, που σμίγοντας με τη στιβαρότητα των βράχων, αντιτάσσει την παρουσία του αντίκρυ στο λιμάνι των εισβολέων και των προσκυνητών.

 


ΦΩΤΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ

Γεννήθηκε το 1960 στο Κάϊρο. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας (εργαστήρι Θόδωρου Παπαγιάννη). Από το 1993 είναι συνεργάτης του καθηγητή Θόδωρου Παπαγιάννη και του γλύπτη Κώστα Δικέφαλου.

 Φώτης Ραπτόπουλος, βοηθός του Κώστα Δικέφαλου.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ - ΚΩΣΤΑΣ ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ

1956 Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο

 

Σπουδές

 

1976 Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα

 

1982 Παίρνει το πτυχίο του με άριστα και η διπλωματική του εργασία

εκτίθεται τιμητικά στις αίθουσες της Ανωτάτης Σχολής Καλών

Τεχνών

 

Ατομικές Εκθέσεις

 

1983 “Γλυπτική και Σχέδια”, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα

“Γλυπτική και Σχέδια¨, Κοινοτικό Μέγαρο Βουλιαγμένης

 

1984 “Γλυπτική”, Γκαλερί ΄Ανεμος, Κηφισιά

 

1987 “Γλυπτική”, Γκαλερί Ζυγός, Αθήνα

“Γλυπτική στην ΄Υπαιθρο”, Πάρνηθα

 

1988 “Γλυπτική”, Γκαλερί Titanium, Αθήνα

 

1990 “Γλυπτική”, Γκαλερί ΄Ανεμος, Κηφισιά

 

1994 “Γλυπτική”, Γκαλερί ΄Εκφραση, Γλυφάδα

 

1995 “Γλυπτική”, Γκαλερί Art Forum, Θεσσαλονίκη

 

1996 “Γλυπτική”, Γκαλερί Ορφέας, Ολυμπία

 

1997 “Γλυπτική”, Γκαλερί Opus 39, Κύπρος

"Art Athinai ‘97", Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα

 

Ομαδικές Εκθέσεις

 

1981 ΄Εκθεση Τελειοφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών,

Γαλλικό Ινστιτούτο, Αθήνα

 

1983 “Νεοελληνική Γλυπτική”, Γκαλερί Εποχές, Κηφισιά

1ης Διεθνής Biennale Νέων Καλλιτεχνών, Σκιρώνειο Μουσείο

Πολυχρονόπουλου, Σκιρωνίδα Αττικής

5η Υπαίθρια ΄Εκθεση Συλλόγου Γλυπτών, Ωδείο Αθηνών

25η Πανελλήνια ΄Εκθεση Κεραμικής, Μαρούσι

 

1984 ΄Εκθεση Ελλήνων Γλυπτών για τον Εορτασμό των 150 χρόνων

της Αθήνας Πρωτεύουσας του Ελληνικού Κράτους

“Μεγάλοι και Νέοι”, Σκιρώνειο Μουσείο Πλυχρονόπουλου

6η Υπαίθρια ΄Εκθεση Συλλόγου Γλυπτών, Ωδείο Αθηνών

 

1985 “Αθήνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης”

1η Biennale Νέων, Marseille, Γαλλία

5η Διεθνής Biennale Γλυπτικής, Σκιρώνειο Μουσείο

Πολυχρονόπουλου

7η Υπαίθρια ΄Εκθεση Συλλόγου Γλυπτών, Ωδείο Αθηνών

 

1986 “΄Εκθεση Ελληνικής Τέχνης”, Zygos Gallery, Washington, Η.Π.Α.

 

1987 “Επτά Νέοι Καλλιτέχνες στην ΄Ανδρο”, Μουσείο Μοντέρνας

Τέχνης Γουλανδρή, ΄Ανδρος

“Πανελλήνια ΄Εκθεση”, Μέγαρο ΟΛΠ, Πειραιάς

“Γλυπτική στο Αττικό Φως”

 

1988 “Συναντήσεις - Επισημάνσεις - Αντιπαραθέσεις”,

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων

“Επτά Γλύπτες”, Πεζόδρομος Κοραή, Αθήνα

 

1989 “Δρώμενα ‘89”, Πεζόδρομος Κοραή, Αθήνα

“Εννέα Γλύπτες και Εννέα Χαράκτες”, Ηλιακό χωριό Δήμου

Πεύκης

“Επτά Γλύπτες”, Γκαλερί Εποχές, Κηφισιά

 

1990 “Τέσσερις Γλύπτες”, Γκαλερί Αστρολάβος, Πειραιάς

 

1991 “Πρόταση για μια σύγχρονη συλλογή”, Γκαλερί Βίκυ Δράκου,

Αθήνα

΄Εκθεση Γλυπτικής, Γκαλερί Opus 39, Κύπρος

΄Εκθεση Ελλήνων Γλυπτών και Ζωγράφων, Ιωνικό Κέντρο, Αθήνα

 

1992 “12 Γλύπτες της ΕΟΚ”, ΕΧΡΟ ’92, Sevilla, Ισπανία

“Επτά Γλύπτες”, Γκαλερί Αέναον, Αθήνα

“Επτά ΄Ελληνες Γλύπτες”, Γκαλερί Κ, Λονίνο

 

1993 "Art ‘93" The London Contemporary Art Fair, Λονδίνο, Μεγάλη

Βρετανία

"Art Athinai ‘93", Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα

Ομαδική Γλυπτικής, Γκαλερί Εποχές, Κηφισιά

“Ελληνική Γλυπτική”, Γκαλερί Κ, Λονδίνο, Μ. Βρετανία

“Επτά Εικαστικές Γεύσεις”, Γκαλερί Titanium, Αθήνα

 

1994 “Οκτώ Γλύπτες”, Γκαλερί Αστρολάβος, Πειραιάς

 

1995 “Σύγχρονη Ζωγραφική και Γλυπτική στη Σκίαθο”, Γκαλερί

Art Forum

“Ελληνική Γλυπτική”, Γκαλερί Art Forum, Ουρανούπολη Χαλκιδικής

“Ζωγραφική - Γλυπτική - Χαρακτική”, Αίθουσα Τέχνης Ζακύνθου

“Συνάντηση στον Πύργο του Μάρκελου”, Γκαλερί της ΄Ερσης,

Αίγινα

 

1997 “Οικοτοπία ‘97”, Γκάζι, Αθήνα

“Γλυπτική σε 4 τόνους”, Γκαλερί Αντήνορας, Αθήνα

“Σύγχρονη Ελληνική Γλυπτική”, Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών

Ελλάδος - Θεσσαλονίκη, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

 

1998 “25 Καλλιτέχνες στην αγορά”, Γκαλερί Diana - Julia, Αθήνα

 

Συμπόσια

 

1986 1ο Συμπόσιο Γλυπτικής στα Γιάννενα

 

1998 1ο Βαλκανικό Συμπόσιο Γλυπτικής στο Βόλο

 

1990 2ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής στη Θάσο

 

1996 1st International Outdoor Sculpture Contest

(Πανεπιστήμιο Kitakyushu, Ιαπωνία)

2ο Συμπόσιο Γλυπτικής στα Γιάννενα

 

Μνημεία - Προτομές

 

1983 Τιμητική παρουσίαση της διπλωματικής του εργασίας

στις αίθουσες της Α.Σ.Κ.Τ.

 

1984 Βραβείο του ΕΕΤΕ στην Πανελλήνια ΄Εκθεση στον Εθνικό

Κήπο

 

1986 Β’ Βραβείο στο διαγωνισμό για το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης

στην ΄Αμφισσα

 

1987 Β’ Βραβείο στο διαγωνισμό για το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης

στη Χαλκίδα

 

1988 Β’ Βραβείο στο διαγωνισμό για το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης

στο Χολαργό

 

1992 Προτομή ΄Αγγελου Μέρτικα, Κοιμητήριο Κορίνθου

 

1994 Προτομή Ντίνου Κονόμου, Πλατεία ΄Αμμου, Ζάκυνθος

 

1996 Προτομή Παναγιώτη Χιώτη, Πλατεία Βανάτου, Ζάκυνθος

Α’ Βραβείο Γλυπτικής του Πανεπιστημίου Kitakyushu Sculpture

Contest

 

Συνεργασίες με άλλους καλλιτέχνες

 

1980 Διακόσμηση Υπόγειος Διάβασης Εφέσου Λεωφ. Συγγρού

Ζωγράφος Βαρβώνη Εριέτα

Διακόσμηση Υπόγειας Διάβασης Δαβάκη Λεωφ. Συγγρού

Ζωγράφος Αϊβάζογλου Αχιλλέας

 

1984 Μαρμάρινη Γλυπτική Σύνθεση, Κατοικία Γάκη, Φιλοθέη

Γλύπτης Θόδωρος Παπαγιάννης

 

 

1985 Μνημείο στο Σπίτι του Λαού, Περισσός

Γλύπτης Θόδωρος Παπαγιάννης

 

1986 Μνημείο Ηρώων Πολυτεχνείου, Γιάννενα

Γλύπτης Θόδωρος Παπαγιάννης

Μνημείο Εθνικής Αντίστασης, Βόλος

Γλύπτης Θόδωρος Παπαγιάννης

 

Επεμβάσεις στο χώρο

 

1982 Σύνθεση σε ημιυπαίθριο χώρο, κατοικία Α. Λοϊζου, Καβούρι

 

1983 Σχεδιασμός και υλοποίηση στοιχείων προσόψεως κτιρίου,

Πολυκατοικία Αγίου Νικολάου 4, Ζωγράφου

 

1984 Διαμόρφωση εισόδου κτιρίου, Πολυκατοικία Γ. Παπανδρέου 44,

Ζωγράφου

 

Μετάλλια

 

1991 Μετάλλιο για την επέτειο των πενήντα χρόνων από το

Αλβανικό ΄Επος, 1940-41 (Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος)

 

1993 Μετάλλιο για τα ογδόντα χρόνια από τον Βαλκανικό Πόλεμο

1912-13 (Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος)

 

 

 
epohi